Transkript infografiky
Stavební práce mohou být lokálně velmi významným zdrojem znečišťování ovzduší. Konstrukční i demoliční práce často vedou k nárazovým velmi vysokým koncentracím především suspendovaných částic PM10. Zcela zabránit znečišťování ovzduší při těchto pracích nikdy nelze. Lze však jejich dopady minimalizovat. Jak?
- zakrývání - přikrývání materiálu, který by se prouděním mohl dostat do ovzduší, například hromada písku nebo nákladního prostoru nákladních automobilů přepravujících stavební materiál.
- kropení - zvlhčování materiálu před jeho přepravou, prací s ním, ale také například kropení vozovek, což omezuje resuspenzi.
- čištění - aktivní odstraňování například prachu z vozovek, špíny z kol nákladních automobilů před jejich odjezdem z rozestavěné lokality apod.
- vysávání - využívání vysavače při vrtání apod., tak aby se prach nedostával přímo do ovzduší.
- zdroje energie - využívání alternativních zdrojů energií, kde to je možné (například využívání místních elektrických přípojek na úkor dieselového agregátů).
- předpříprava - pokud je to možné, vozit na místo stavby materiál už připravený (například nařezaný).
- načasování - odložení prašných aktivit v době nepříznivých meteorologických podmínek (vysoké rychlosti větru, intenzivní sucho).
- plánování - plánování časového harmonogramu stavebních prací tak, aby se v jedné chvíli nestavělo na příliš mnoha místech v jedné lokalitě a vliv těchto činnosti se nesčítal. Důležité je také plánování případných objízdných tras, pokud stavební činnost ovlivňuje průjezdnost dopravních komunikací.
- kontrola - pravidelné kontroly dodržování opatření vedoucích ke snížení znečišťování ovzduší a monitorování situace.